Агентният ИИ трансформира банковия сектор
Агентният изкуствен интелект (ИИ) навлиза в нова фаза на развитие, предоставяйки нови възможности в сектора на финансовите услуги. Банки все по-често използват агентния ИИ за оптимизиране на процеси, навигация в сложни системи и обработка на големи количества неструктурирани данни за вземане на решения и предприемане на действия – с или без човешка намеса. "С развитието на агентния ИИ става технологично възможно автоматизирането на процеси в голям мащаб, което не беше възможно с подходи, базирани на правила, като роботизираната автоматизация на процеси," казва Самир Гупта, лидер на AI за финансови услуги в EY за Америка. "Това променя играта по отношение на разходи, ефективност и въздействие върху клиентското изживяване." От отговаряне на клиентски запитвания до автоматизиране на одобрения за заеми, настройване на плащания на сметки в съответствие с редовни заплати или извличане на ключови условия от финансови споразумения, агентният ИИ има потенциала да трансформира клиентското изживяване и начина, по който функционират финансовите институции. Адаптирането към нови и възникващи технологии като агентния ИИ е от съществено значение за оцеляването на организацията, казва Мурли Булусвар, ръководител на анализите за лично банкиране в САЩ в Citi. "Способността на компанията да възприема нови технически възможности и да преосмисли как функционира ще направи разликата между успешните и изоставащите фирми," казва Булусвар. "Вашите хора и вашата фирма трябва да осъзнаят, че начинът, по който вършат работата си, ще бъде значително различен." Агентният ИИ вече бързо се приема в банковия сектор. Проучване от 2025 г. на 250 банкови ръководители от MIT Technology Review Insights установи, че 70% от лидерите казват, че техните фирми използват агентния ИИ в някаква степен, било чрез съществуващи внедрения (16%) или пилотни проекти (52%). И вече се доказва като ефективен в различни функции. Повече от половината ръководители казват, че системите на агентния ИИ са много способни да подобрят откриването на измами (56%) и сигурността (51%). Други силни случаи на употреба включват намаляване на разходите и увеличаване на ефективността (41%) и подобряване на клиентското изживяване (41%). Това съдържание е произведено от Insights, персонализираното съдържание на MIT Technology Review. То не е написано от редакционния екип на MIT Technology Review. То е изследвано, проектирано и написано изцяло от човешки писатели, редактори, анализатори и илюстратори. Това включва писането на проучвания и събирането на данни за проучвания. Инструментите на ИИ, които може да са били използвани, са ограничени до вторични производствени процеси, които са преминали през обстоен човешки преглед.