Генеративният AI се стреми да завладее Холивуд
В последните няколко години моделите за преобразуване на текст в изображение преминаха от създаване на размазани, "съновидни" изображения до детайлни визуализации на всичко, което опишете. С подобряването на AI генераторите на изображения, модели като Runway’s Gen, Meta’s Make-A-Video и Google’s Veo също се развиха. Сега някои от най-големите студиа в Холивуд сигнализират, че са готови да се възползват от вълната на генеративния AI.
Въпреки очевидните притеснения относно нарушаването на авторските права и загубата на работни места, много поддръжници на генеративния AI настояват, че тази технология ще бъде бъдещето на киното. Те я виждат като инструмент, който "демократизира" изкуството, като намалява традиционните бариери за влизане като "научаване как да рисуваш", "научаване как да свириш на инструмент" или "научаване как да пишеш история".
Използването на AI в телевизионната и филмовата продукция не е ново, но студиата обикновено не говорят открито за това. Industrial Light & Magic използва AI инструмент за подмладяване на актьори в "Ирландецът" на Мартин Скорсезе (2019), а Marvel Studios използва машинно обучение за суперимпозиране на лицата на актьорите върху техните дубльори в "Шан-Чи и легендата за десетте пръстена" (2021). Машинното обучение беше използвано и в продукцията на "Тор: Любов и гръм" (2022), а Marvel избра да използва Vanity AI за коригиране на външния вид на актьорите в "Ант-Мен и Осата: Квантумания" (2023).
Обществеността може би не е наясно с нарастващото използване на AI в Холивуд, но много актьори и писатели, загрижени за въздействието на технологията върху кариерата им, са. Това е част от причините за двойните стачки в развлекателната индустрия през 2023 г., които започнаха само седмици преди Disney / Marvel да направят ясно чрез "Тайно нашествие", че са готови да използват (много грозен) генеративен AI. И докато стачките приключиха с някои защити срещу AI, студиата продължиха да го използват при създаването на филми като "Индиана Джоунс и циферблата на съдбата", "Дюн: Част втора", "Късна нощ с дявола", "Пришълец: Ромулус" и "Бруталистът" — за който Адриен Броуди спечели Оскар за най-добър актьор.
Въпреки че има редица очевидни ограничения, които правят генеративния AI неподходящ за сериозни видео продукционни процеси, това не спира големите играчи от Силициевата долина и редица AI стартиращи компании да се опитват да се утвърдят в развлекателната индустрия. През последните месеци големи играчи в пространството на генеративния AI, включително OpenAI, Google и Meta, се срещат с филмови студиа с надеждата да установят тесни работни отношения. Lionsgate, например, подписа сделка с Runway за създаване на вътрешен генеративен AI модел, обучен на портфолиото на студиото от филми. През юли Amazon инвестира в Showrunner, компания, която се представя като "Netflix на AI" и се специализира в тромави, потребителски създадени анимации, генерирани с текстови подсказки. А по-рано този месец OpenAI обяви плановете си да продуцира пълнометражен филм, наречен Critterz, който има за цел да убеди студиата, че могат и трябва да създават проекти изцяло с генеративен AI.
Има също така рязко увеличение на партньорствата и сътрудничествата между утвърдени режисьори — Дейвид Гойер, Дарън Аронофски и Джеймс Камерън веднага идват на ум — и компании, които представят AI-центрирани работни процеси като решение на някои от по-големите текущи проблеми в индустрията с нарастващите бюджети, които студиата се борят да възстановят на фона на общо депресираните боксофис резултати.
Производството в Холивуд е намаляло от 2024 г. насам, а студиа като Disney, Paramount и Warner Bros. Discovery, които някога бяха готови да наливат пари в своите стрийминг услуги, сега са се насочили към ограничаване на разходите си. Всичко това прави по-трудно за нови продукции да получат зелена светлина и няма реален консенсус за това как индустрията може да се стабилизира. Но студиа като Asteria се опитват да докажат, че чрез използване на генеративен AI, могат да намалят производствените разходи толкова много, че режисьорите да могат да започнат проекти сами.
Все още не сме видели нищо повече от концептуално изкуство за Critterz и не знаем как би изглеждал филм на Asteria, пълен с AI-генерирани активи на големия екран. Но сме видели други студиа, като Netflix, открито да приемат технологията за производствени цели именно защото е икономически изгодна. Сделки като тази между Lionsgate и Runway все още не са станали обичайни, може би защото тази конкретна колаборация е изпълнена с технически проблеми. Това лято Lionsgate се похвали, че техният генеративен AI модел може да създаде аниме адаптация на един от техните игрални филми само за няколко часа. Но оттогава студиото е установило, че технологията на Runway просто не може да направи това, защото цялото портфолио на Lionsgate не предоставя достатъчно голям набор от данни, за да генерира използваем изход.
Но натискът на Google да свърже името си и технологията си за генеративен AI с проекти като Ancestra — посредствен късометражен филм, който основно се състои от кадри, които изглеждат като машинно произведени стокови изображения — е ясен знак за намерението на Силициевата долина да създаде повече от тези партньорства.
За да се случат повече от тези партньорства, обаче, AI компаниите ще трябва да измислят какво да правят с делата за нарушаване на авторски права, които студиа като Disney и Universal им подават. Генеративните модели са толкова добри, колкото данните, на които са обучени, и много от по-популярните изглежда са създадени с предположението, че техният изход ще бъде толкова впечатляващ, че хората просто няма да се интересуват дали са създадени неетично. Но мегакорпорациите се интересуват, когато тяхната интелектуална собственост е открадната. И, по-важното, някои режисьори вече алармират за това как ранните експерименти на индустрията с генеративен AI вече "подкрепят елиминирането, намаляването или консолидацията на работни места" в индустрията. Трудно е да си представим тази технология да стане част от холивудската машина, без да остави редица артисти без работа.
Машина, която може да създава безкраен поток от концептуално изкуство за стотинки, може да звучи като мечта за ръководителите на студиа. Но за хората, които някога биха били наети да концептуализират и рисуват тези изображения, генеративният AI представлява много по-екзистенциална заплаха.
Между другото, много поддръжници на генеративния AI бързо заявяват, че освен че прави изкуството по-достъпно, тази технология ще позволи на студиата да произвеждат проекти по-евтино. Но си струва да се отбележи, че проектът Critterz на OpenAI ще струва 30 милиона долара за производство. Това е доста повече от 4 милиона долара, които Dream Well Studio похарчи за създаването на Flow, използвайки Blender — безплатна, отворена програма — преди филмът да спечели Оскар.
Филмът на Джулиан Гландер "Boys Go to Jupiter" е друг чудесен пример за това колко мощна може да бъде програмата Blender. Когато говорих наскоро с Гландер за филма, той ми каза, че ако наистина искате да видите пример за това как технологията демократизира (четете: помага на хората да се научат как да правят) изкуство, общността на Blender е доста добро място за начало.